Friday, November 5, 2010

dakwah itu cinta

Subhanallah pertemuan malam itu memberi motivasi diri, mencetus aspirasi.
Bertemu dengan seorang tokoh lebih kurang sezaman dengan bapaku. Berkongsi perjalanan perjuangan nya bersama gerabak ini. Hingga kini, masih tsabat atas jalan yang sungguh mulia ini.

Perkongsian dimulakan dengan satu ayat yang ringkas -->"Ikhwah, dakwah itu cinta".

Sunnatullah dakwah yang sudah ditunjukkan oleh Ar-Rasul adalah dakwah itu susah, meletihkan, dan sangat jauh perjalanan. Kerna itu kita kena pupuk perasaan cinta. Kalau masih tiada, paksa untuk cinta. Kerna sebab cinta, kita mampu istiqamah atas jalan ini. Kerna sebab cinta juga kita begitu bermujahadah untuk membina para mad'u kita meskipun sangat perit dan penuh cabaran.

Tapi itu sunnatullah. Keperitan dan kesusahan sentiasa diiringi cinta. Seerah? Semua sedia maklum pertistiwa Thaif bukan?. Kalau tak kerna cinta, pasti Ar-Rasul sudah bertuju dengan tawaran malaikat yang menjaga gunung untuk menghempap gunung atas penduduk Thaif. Tapi kerna cinta Ar-Rasul, bukan begitu yang terjadi.

Subhanallah, moga Allah merahmati tokoh itu yang laksana bapa kepada kami. Semoga terus istiqamah hingga ke nafas terakhir. Dan semoga aku juga istiqamah atas jalan ketaatan kepada Allah dan jalan menyeru manusia untuk mentaati Allah hingga ke nafas terakhir dan sebelum nyawa ditarik dari kerongkong ku. InsyaAllah, Biiznillah.

p/s-Bismillah, Allahumma yassir untuk exam yang pasti mencabar! =) Ayuh saling mendoakan antara kita.

No comments: