Monday, November 1, 2010

hormon

Bismillahirrahmanirrahim.
Sekarang tgh "exam mode" dan juga "exam mood".
Tapi saja nak menulis supaya apa yang difahami dan dirasai dapat dikongsi.

Sedang belek-belek buku Physiology Guyton & Hall milik kakak iparku, terbaca satu sub-topic dalam tajuk Endocrinology (Hormon) berkenaan "Hormone Receptors and Their Activation". Ada seperkara yang aku dapat tadabbur dengan tajuk ini yang mungkin boleh dikongsi kepada para pelajar perubatan dan juga bidang-bidang lain.

Dinyatakan bahawa kebanyakan mekanisme hormon untuk "beraksi" adalah dengan bergabung dengan "receptor" yang terletak di beberapa lokasi dalam cell antaranya di "cell memberane", "cytoplasm", ataupun "nucleus".

Apabila hormon bergabung dengan "receptor" ia akan mencetuskan siri reaksi yang dinamakan "cascades of reactions" yang mana hanya sedikit kuantiti hormon diperlukan untuk menghasilkan tindak balas yang hebat!

Nah, mungkin tadabbur yang ringkas betapa seorang muslim yang sebenar sentiasa harus berusaha untuk memberi impak yang besar kepada masyarakat dan ummah. Walaupun apa yang dilakukan olehnya tidak nampak besar di mata manusia tapi natijahnya cukup besar.

Misalannya, betapa seorang muslim begitu fokus dan bermujahadah mentarbiyyah beberapa individu dengan tarbiyyah yang begittu tersusun sehingga membina individu-individu tersebut menjadi para rijal yang rabbaniy yang begitu mendambakan cinta Allah lantas bermujahadah tanpa lesu dan malas mencapai redho-Nya.

Mungkin amal si murobbi (yang mentarbiyyah) itu nampak kecil, tapi hakikatnya natijahnya cukup besar apabila para mutarobbi itu menjadi para rijal yang kualitinya mengatasi puluhan malah ratusan individu-individu yang tidak mendapat tarbiyyah yang tersusun seperti mereka. Inilah yang dinamakan amal-amal qowiy yang perlu diusahakan. Amal-amal yang melahirkan sesuatu. Kalau mengikut sunnah Ar-Rasul, bagaimana Ar-Rasul begitu fokus dan bermujahadah semasa fasa mekkah mahupun madinah dalam melahirkan rijal-rijal seperti Mus'ab bin Umair, Abu Dzar Al-Ghifari, Muaz bin Jabal, `Ali bin Abi talib, dan tidak sama sekali boleh dilupakan mutarobbi luar biasa Ar-Rasul --> Abu Bakar dan `Umar Al-Faruq.

Itulah yang harus berada dalam kepala setiap muslim sejati, sentiasa berusaha menjadikan dirinya bermanfaat kepada manusia lain laksana Hormon yang walaupun sedikit kuantiti dikeluarkan tapi natijahnya hebat! Paling mudah, mari melihat sirah sahabiah yang jumlah mereka jauh lebih sedikit daripada musuh tapi aksi mereka menggeletarkan kaki-kaki para musuh!

Wallahu a'lam.

`Ammar
-Library USIM-

5 comments:

~al-Barq~ said...

menarik~~~

AmirSyafiq said...

syaithon.
(teringat.time.wacana.ilmu.titas+etnik)

`Ammar Sahrim said...

Amir, apa anta maksudkan dengan syaithon?

^Laila^ said...

info yg bgs di situ.. xpernah terfikir boleh dikaitkan begitu.. oh.. br terasa byk yg blum dibc lg.. and oh lg skali.. buku guyton kakak ipar rupanya yg sering dibaca oleh anda.. good luck!

AmirSyafiq said...

This post has been removed by the author.