Wednesday, February 23, 2011

makan dengan ummi

Baru lepas makan dengan ummiku yang bakal berangkat ke rumah Allah yang sangat dirinduinya Makkatul Mukarramah. Sengaja menghabiskan petang dan malam ini dengan beliau, baba, dan abang. InsyaAllah moga mereka memperoleh 'umratul maqbulah. Bila mungkin menjadi saat ku melihat ka'bah di hadapan mataku..? Sungguh, walau tak pernah menjejakkan kaki, namun rindu di hati sangat membuak-buak untuk ke sana mendapatkan perasaan ruhiy itu yang tak mungkin diperoleh di tempat lain.

Sambil makan-makan dengan ummi, aku saja berkongsi tentang musuh kita. Ke mana kita lari, ke mana kita bersembunyi, ke pelusuk mana sekalipun, dalam peringkat umur bagaimanapun, dalam suasana bagaimanapun, kita pasti akan menemui musuh-musuh ini. Empat (4) bilangannya. Syaitan, Hawa nafsu, Orang kafir dengan senjata-senjatanya, dan orang ber"agama" islam yang dengki.

Kita tiada pilihan! musuh ini tetap pasti akan bertembung dengan kita walau sekencang mana sekalipun larian kita!

Namun yang pasti, siapa yang berjaya dengan tabah dan teguh mendepani musuh ini, Allah janjikan taman-taman syurga, bidadari, makanan terlampau mewah, penginapan yang teramat selesa, dan nikmat-nikmat lain yang tak mampu terbayang. Seperti dalam petikan sebuah nasyid : "Bagi yang berjaya (melawan musuh ini), taman-taman syurga melambai-lambai".

Nah, justeru apakan persediakaan kita menghadapai musuh-musuh ini? Kerna itulah, kita sangat membutuhkan tarbiyyah. Walau sehebat mana pangkat kita. Perdana menteri, pensyarah, guru, ustaz, pemimpin, doktor, jurutera, lulusan syariah, atau apa jawatan sekalipun, kita tetap membutuhkan tarbiyyah kerna itulah persediaan kita mendepani musuh-musuh ini.

Wallahu a'lam.

No comments: